Voeding is net zo belangrijk als fitness

Fitness is gezond voor je. Dat heb ik in een eerder artikel goed uitgelegd. En al lijkt het zo voor de hand liggend, veel mensen onderschatten het. Net als hoe belangrijk je voeding is wanneer je echt resultaat wilt boeken met fitness. Het is dus tijd om op zoek te gaan naar gezonde recepten, zodat je zeker weet dat je alles uit die fitness sessie haalt.

Vlees, vis, zuivel

Drie woorden die staan voor voedsel vol eiwitten. Combineer dierlijke en plantaardige eiwitten voor de beste combinatie. Dierlijke eitwitten hebben relatieve nadelen, dus kun je het beste tweederde van je eiwitten van de plantaardige eiwitten halen. Plantaardige eiwitten zitten in groenten, noten en zaden. Denk hierbij aan erwten, kapucijners, linzen, kiemgroenten, paddenstoelen, pistachenoten, cashewnoten, falafel en nog veel meer.

Voedingseiwitten

Deze eiwitten in je eten worden ook wel voedingseiwitten genoemd. Na ze door het spijsverteringssysteem zijn afgebroken worden het basiscomponenten: aminozuren. Hierna worden ze opgenomen door je lichaam, die er lichaamseiwitten van maakt.

Het lichaam heeft verschillende aminozuren nodig om goed te kunnen functioneren, waarvan we er 9 niet zelf kunnen maken. Dit zijn de essentiƫle aminozuren, en die moeten we dus uit onze voeding halen om te overleven. De overige 11 aminozuren van de totaal 20 maakt het lichaam zelf, en daarvoor hoef je dus niet op je voeding te letten.

Hoeveel eiwitten je per dag nodig hebt verschilt per persoon. Hoeveel je sport en welke sport dit is bepaalt hoeveel eiwitten je nodig hebt. Daarnaast hebben bijvoorbeeld kinderen en zwangere vrouwen ook andere hoeveelheden nodig. Het is dus verstandig om te praten met een voedingsexpert wanneer je met een fitness- en voedingsschema het uiterste uit je lichaam wilt halen, zodat je weet dat je de juiste hoeveelheid eiwitten binnen krijgt.