Een rondje sauna doe je zo

In Nederland houden we erg van een bezoekje aan de sauna. Behalve dat je er compleet tot rust kan komen, zal je ook afval afscheiden, vet verbranden, je huid verbeteren en beter kunnen slapen. Om optimaal van alle gezondheidsvoordelen te kunnen profiteren, is er een vaste ronde die je maakt. Hier kan je lezen hoe deze ronde gaat, zodat je met één van de vele sauna aanbiedingen meteen een bezoekje in kan plannen.

Voorbereiding

Voordat je de sauna ingaat neem je eerst een douche. Dit is hygiënischer voor het meubilair, maar het is ook fijn om fris aan de sauna te beginnen. Droog je na de douche af, dan zal de sauna beter werken door de huid te laten zweten om af te koelen. Daarna ga je naar een warm voetenbad zodat je lichaam alvast lichtelijk wordt opgewarmd. Nu ben je klaar om de sauna in te gaan.

De sauna zelf

In de droge sauna kan je plaatsnemen op verschillende niveaus. Beginners wordt afgeraden op het hoogste niveau te gaan zitten. Vak is de middelste- of de laagste bank ook prima. De gemiddelde tijd dat je in de sauna verblijft is 15 minuten. Beginners houden het vaak niet langer dan 10 minuten vol, maar mensen die vaker gaan kunnen tot 20 minuten in de sauna blijven zitten. Langer dan dat wordt afgeraden. Luister naar je lichaam, zo gauw je je benauwd voelt of je wilt weg, doe dat dan ook.

Na de sauna

Als je klaar bent in de sauna, is het goed om even buiten te gaan lopen, zodat je flink wat zuurstof op kan nemen en een beetje tot normale temperatuur kan komen. Daarna ga je onder de koude douche of het dompelbad, dat helpt met het ontspannen van het lichaam. Het voetenbad daarna zorgt er voor dat he lichaam weer helemaal op temperatuur komt. Als je klaar bent ga je naar een rustgedeelte waar je kan genieten van een drankje en een boekje en helemaal kan rusten tot je klaar bent voor de volgende ronde.